Siirry sisältöön

Usein kysytyt kysymykset

Mikä on Sealdeal?

Sealdeal on palvelu, joka mahdollistaa turvallisen, sujuvan ja luotettavan käytetyn tavaran kaupan kauppakumppanien välillä.

Missä voin käyttää Sealdealia?

Sealdeal on riippumaton toimija, jota voit käyttää kaikkien markkinapaikkojen yhteydessä.

Miksi Sealdeal on luotettava?

Sealdeal on suomalainen palvelu. Sealdeal ei välitä käyttäjätietoja kaupallisessa tarkoituksessa kolmansille osapuolille. Jokainen Sealdeal-käyttäjä on vahvasti tunnistautunut.

Tunnistetietoja käytetään ainoastaan palvelun käyttöehtojen mukaisesti käyttäjän tunnistamiseen.

Sealdeal palveluun voi kirjautua vain kerran vahvasti tunnistautuen. Käyttäjällä ei voi olla kuin yksi Sealdeal- profiili. Sealdeal-palvelussa toteutetuista kaupoista tallentuu kauppaan liittyvät tiedot ja viestintä, joka on toteutettu palvelussa. Sealdeal-palvelua käyttäessä mahdollisten väärinkäytösten todentaminen on helppoa. Väärinkäytöstapauksissa tunnus voidaan sulkea käyttöehtojen mukaisesti.

Väärinkäyttötapaukset Sealdealissa?

Väärinkäytöstapauksissa tunnus suljetaan käyttöehtojen mukaisesti ja käyttäjä ei ole enää tervetullut Sealdeal-yhteisöön.

Miten Sealdeal tarjoaa turvaa käyttäjälle?

Kaikki Sealdeal-käyttäjät ovat vahvasti tunnistautuneita. Kaupan vaiheet ja palvelussa käyty viestintä tallentuu palveluun ja ovat sieltä todennettavissa jälkikäteen. Kauppakumppanille annetaan arvio. Mitä enemmän kauppaa käydään Sealdeal-palvelun avulla, sitä luotettavammaksi teemme yhdessä vertaiskaupankäynnin.

Sealdeal Lipas vaiheistettu maksutapa tuo turvan käytetyn tavaran kauppaan. Sealdeal Lipas -palvelun toimintaperiaate on yksinkertainen. Ostaja maksaa tuotteen heti, kun kaupasta on sovittu. Varat vapautetaan myyjälle, kun luvattu tuote on toimitettu. Myyjä voi luottavaisin mielin lähettää tuotteen – odottavathan rahat häntä Lippaassa. Palvelun avulla niin myyjä kuin ostajakin voi varmistua, ettei tule huijatuksi.

Mitä Sealdeal maksaa?

Tunnuksen luominen, tarjousten lähettäminen ja niiden hyväksyminen ovat ilmaisia kaikille käyttäjille. 

Sealdeal Lipas vaiheistetun maksutavan käyttö veloitetaan tarjouksen tekijältä voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

Miksi minun pitää tunnistautua vahvasti?

Sealdeal-palvelun käyttöehtojen mukaisesti jokaisen käyttäjän tulee tunnistautua vahvasti. Tämä takaa Sealdeal-yhteisön luotettavuuden.

Mitä tunnistautumisvälineitä voin käyttää?

Voit käyttää tunnistautumiseen suomalaisia pankkitunnisteita.

Mihin Sealdeal käyttää tietojani?

Sealdeal käyttää tietoja henkilön tunnistamiseen, luotettavuuden varmistamiseen sekä palvelun sujuvuuden takaamiseen.

Sealdeal ei välitä käyttäjätietoja kaupallisessa tarkoituksessa kolmansille osapuolille.

Voiko yhdellä käyttäjällä olla useampi Sealdeal-tunnus?

Ei, käyttäjällä voi olla ainoastaan yksi profiili käyttöehtojen mukaisesti.

Palvelussa näkyvät käyttäjätiedot?

Sealdeal-profiili ei ole julkisesti näkyvillä. Tiedot näkyvät kauppakumppanille palvelua käytettäessä käyttöehdoissa kuvatulla tavalla.

Toimitustavat?

Sealdeal-palvelussa toteutettujen kauppojen osalta kauppakumppanit sopivat toimitustavan keskenään. Tarjouksen hyväksymisen jälkeen kauppakumppanille välitetään valittu toimitusosoite automaattisesti.

Noutokauppa?

Palvelua voit käyttää apuna sekä noutokaupassa, että lähetyskaupassa.

Maksutavat?

Käyttäjä voi valita profiilin tiedoissa ensisijaiseksi maksutavaksi MobilePayn, Pivon tai Siirto-maksun. Valitut maksutapavaihtoehdot tuodaan automaattisesti tarjouksen tietoihin. Sealdeal ei toimi edellä mainituissa maksutavoissa maksun välittäjänä vaan maksu tapahtuu kauppakumppaneiden välillä.

Sealdeal Lipas on vaiheistettu maksutapa, mikä on mahdollista valita lisäpalveluna tarjouksen tekemisen yhteydessä. Lipas maksutavan maksun välityksen hoitaa Stripe. 

Ongelmatilanteet?

Jos et löydä vastaus usein kysytyt kysymykset-osiosta, voit olla yhteydessä meihin palautelomakkeen kautta.

Tarjouksen tekeminen?

Sealdeal-tarjouksen tekeminen on rekisteröityneelle käyttäjälle vaivatonta. Palvelu ohjaa käyttäjää tarjouksen tekemisessä ja luo syötettyjen tietojen perusteella tarjouksen. Käyttäjän tulee välittää luotu tarjous kauppakumppanille.

Toimituskulut tarjouksessa?

Toimituskulut sisältyvät aina Sealdeal-tarjoukseen.

Tarjouksen hyväksyminen?

Sealdeal-tarjouksen hyväksyminen on helppoa ja sitovaa. Hyväksyäksesi tarjouksen, sinun tulee olla rekisteröitynyt käyttäjä. Palvelu ohjaa sinua tarjouksen hyväksymisessä.

Tarjouksen toimittaminen kauppakumppanille?

Sealdeal-tarjouksen voit toimittaa kauppakumppanille palvelussa Jaa tarjous -toiminnon avulla sähköpostitse, tekstiviestillä tai Whatsappiin. Lisäksi voit kopioida linkin tarjoukseen ja toimittaa sen haluamallasi muulla tavalla.

Viestintä kauppakumppanin kanssa Sealdealissa?

Kaikki viestintä kannattaa toteuttaa kauppakumppanin kanssa Sealdeal-viestiominaisuuden avulla, jotta kaikki kaupankäyntiin liittyvä viestintä tallentuu Sealdeal-palveluun.

Tarjouksen peruminen?

Sealdeal-tarjouksen voi perua, jos kauppakumppani ei ole vielä hyväksynyt tarjousta.

Kaupan peruminen?

Sealdeal-kauppa voidaan perua, mikäli kauppakumppanit pääsevät yhteisymmärrykseen kaupan perumisesta. Huomioitavaa on, että kauppakumppaneilla on oikeus antaa toisistaan arvio kaupan perumiseen liittyvissä tilanteissa.

Tuotteen toimittaminen?

Sealdeal-palvelussa toteutettujen kauppojen osalta kauppakumppanit sopivat tuotteen toimitustavan keskenään.

Miksi kaupat on tärkeä merkitä valmiiksi?

Sealdeal-kauppojen valmiiksi merkitseminen avaa arvioinnin ja viimeistelee kaupan.

Kauppakumppanin arviointi?

Sealdeal-yhteisön etu on rehti kaupankäynti ja toisen osapuolen oikeudenmukainen arviointi. Näin teemme yhdessä vertaiskaupankäynnistä vaivatonta ja luotettavaa.

Mistä näen tekemäni tarjoukset ja kaupat?

Sealdeal-palvelussa näet tiedot oikean yläkulman valikko-painikkeen kautta.

Miten voin päivittää omia tietojani?

Sealdeal-palvelussa omien tietojen päivittäminen on hyvin helppoa. Valitse oikean yläkulman valikko-painikkeen kautta omat tiedot-välilehti ja pääset päivittämään omia tietoja.

Mitä jos jotain menee pieleen?

Mikäli koet joutuneesi vilpillisen toiminnan kohteeksi sinun kannattaa ilmoittaa tarjouksen tiedoista löytyvän "Ilmoita ylläpidolle"-painikkeen kautta asiasta Sealdeal ylläpidolle. Sinun tulee lisäksi tehdä aina rikosilmoitus, mikäli epäilet joutuneesi rikoksen uhriksi.

Vain ostaja voi tehdä riitautusilmoituksen Sealdeal Lipas-kaupassa ”Ilmoita ylläpidolle”-painikkeella. Huomioithan, että Sealdeal ei ole kaupan osapuoli, eikä tekemäänne kauppaan sovelleta kuluttajasuojalain säännöksiä. Käytetyn tavaran kaupassa ei lähtökohtaisestikaan ole palautusoikeutta.

Sealdeal Lipas -kaupoissa ostaja voi kuitenkin tehdä riitautusilmoituksen kaupan osalta ja estää rahansiirron myyjälle selvityksen ajaksi kahdessa tapauksessa:

  1. Jos tuote on eri kuin mitä kaupassa on sovittu ja ostaja voi osoittaa tämän todisteilla Sealdeal ylläpidolle.
  2. Jos tuote ei ole koskaan saapunut perille ja ostaja voi osoittaa tämän todisteilla lähetyksen seurantatietojen avulla Sealdeal ylläpidolle.

Sealdeal ylläpito tekee päätöksen tapauksen perusteella. Jos tuote on eri kuin mitä kaupassa on sovittu, ostajalle palautetaan rahat Sealdeal Lipas -palvelusta. Jos tuote ei ole saapunut perille ja seurantatiedot ovat aitoja, vastuu selvittämisestä kuuluu kauppakumppaneille. Jos tuote ei ole saapunut perille ja seurantatiedot eivät ole aitoja, ostajalle palautetaan rahat Sealdeal Lipas -palvelusta.

Sealdeal-ylläpidon tekemästä päätöksestä ei voi valittaa. Mikäli tuote tulee palauttaa myyjälle, myyjä vastaa palautukseen liittyvistä kustannuksista. Ostajalle palautetaan tuotteen ostohinta. Ostaja vastaa Sealdeal Lipas -palvelun kuluista.

Sealdeal Lipas -palvelun tarkoitus on varmistaa, että sovitut tuotteet toimitetaan turvallisesti perille. Sealdeal ei ota kantaa eikä vastaa tuotteen laadusta tai osapuolten näkemyksistä tuotteen laadusta.

Sealdeal ylläpito käsittelee jokaisen ilmoituksen ja on sinuun yhteydessä, mikäli tapauksen selvittämiseen tarvitaan tarkempia tietoja.

Miten saan yhteyden Sealdeal-tukeen?

Voit olla yhteydessä meihin Yhteydenotto-lomakkeen kautta.

Miten voin antaa kehitysehdotuksen?

Voit olla yhteydessä meihin Palaute-lomakkeen kautta.