Siirry sisältöön

Luotettavaa vertaiskauppaa – raskaan sarjan työkaluilla, kuluttajalle kevyesti

Kun käymme kauppaa verkossa, tapahtuu kaksi asiaa kuten muussakin kaupankäynnissä: tavara siirtyy myyjältä ostajalle ja raha ostajalta myyjälle. Tavaratalossa tai vaikkapa kirpputorilla asioidessamme tiedämme, kenelle raha päätyy ja ostettava tuote on hallussamme ennen ostopäätöstä. Verkossa tämä ei kuitenkaan ole itsestään selvää – millaisia riskejä tähän siis liittyy? Entä miten voimme varmistua kaupanteon luotettavuudesta?

Luottamus täytyy rakentaa molempiin suuntiin

Verkko-ostoksia tehdään usein tuttujen brändien verkkokaupoista: kotimaisen tavaratalon tai hypermarketin verkkokaupassa on tuttua ja turvallista asioida kotisohvalta siinä missä myymälässäkin. Toisin kuin fyysisessä maailmassa, selaimen kautta pitkät välimatkat eivät ole rajoitteena ja ostoksia voi tehdä yhtä lailla Kiinasta tai Yhdysvalloista asti.

Tällöin kuluttajan on oltava valppaana: mistä tiedän, että voin luottaa tähän verkkokauppaan? Vastaavasti ensimmäistä kertaa verkkokaupassa asioiva suomalainen kuluttaja on amerikkalaiselle kaupan alan jättiläiselle tuntematon, eikä tämän aikeista voi olla varma: onko tällä hallussaan esimerkiksi varastettu luottokortti, jolla hän nyt pyrkii tilaamaan kallista elektroniikkaa?

Työkalut luottamuksen rakentamiseen ja varmistamiseen

Verkkokaupan luotettavuuden perusedellytyksenä on maksaminen ja siihen liittyvä regulaatio. Jotta kauppias voi vastaanottaa maksuja, tulee tämän käydä läpi auditointi maksupalveluntarjoajan toimesta. Jos väärinkäytöksiä ilmenee, ei verkkokauppa pysty enää vastaanottamaan maksuja.

Toisaalta taas kauppias voi varmistua kuluttajan olevan oikealla asialla, kun tämä suorittaa maksun suoraan pankkitililtään tai vahvasti tunnistautuneena tämän maksaessa kortilla tai laskulla.

Mutta entä siinä tapauksessa, kun kaupankäynti tapahtuu kahden yksityishenkilön välillä?

Huijarit hyödyntävät vertaiskaupan haasteita

Yksityishenkilöiden välinen vertaiskauppa kasvaa kohisten, mutta sääntely tai kuluttajansuoja eivät ole niin kattavia kuin yritysten ja kuluttajien välisessä kaupankäynnissä.

Ensimmäinen haaste liittyy maksamiseen. Yksityishenkilöiden välisessä rahaliikenteessä ei ole kuluttajansuojaa, vaan se nojaa käteiseen, tilisiirtoihin tai mobiilimaksuun suoraan näiden henkilöiden välillä. Yhteisiä pelisääntöjä ei ole, vaan maksusta sovitaan tapauskohtaisesti myyjän ja ostajan kesken. Huijarit voivat vaatia ennakkomaksua ja jättää tavaran toimittamatta, eikä ostajalla välttämättä ole täyttä varmuutta siitä, kenelle raha päätyy.

Toinen haaste liittyykin juuri tähän – varmuuteen niin myyjän kuin ostajan identiteetistä. Petoksia tehdään anonymiteetin tai väärän henkilöllisyyden turvin. Sosiaalisen median alustoille ja vertaiskaupan kauppapaikoille on helppoa tehdä väärä profiili ja usein huijaukset nojaavatkin juuri tähän porsaanreikään. On huomionarvoista, että huijarit voivat tekeytyä myös ostajan rooliin. Tällöin kaupanteon yhteydessä esitetään väärennettyä maksutositetta, jolloin myyjä luovuttaa tavaran huijarille saamatta ikinä rahojaan.

Sealdeal vastaa turvallisen vertaiskaupan tarpeisiin

Kun ensimmäisen kerran kuulin Sealdealista, teki tämä minuun suuren vaikutuksen. He ovat tunnistaneet yllä kuvatut vertaiskaupan perustavanlaatuiset haasteet ja ratkaisseet näitä sangen yksinkertaisella mutta samalla nerokkaalla oivalluksella: huijareiden tarvitseman anonymiteetin voi poistaa kauppapaikasta riippumattomasti.

Käyttäjien vahva tunnistaminen on arkipäivää esimerkiksi finanssi- ja vakuutusalojen sekä terveydenhuollon ja julkishallinnon parissa. Tällöin voimme varmuudella luottaa siihen, että verkossa oleva henkilö on oikea. Sealdeal tuo tämän saman luottamuksen digitaalisen peruspilarin myös yksityishenkilöiden väliseen vertaiskauppaan.

Vertaiskaupan palveluihin ja sosiaalisen median alustoille rekisteröitymiseen riittää sähköpostiosoite, joka ei millään muotoa kerro, kuka käyttäjätilin takana on. Kun käyttäjät on tunnistettu vahvasti, voimme luottaa käyvämme kauppaa oikean henkilön kanssa. Varmennettu identiteetti ei myöskään anna huijareiden luoda useita tilejä, vaan epärehellisesti toimiva myyjä tai ostaja jää kerrasta kiinni.

Kun tiedämme, kenen kanssa olemme tekemisissä, on kaupankäynnin takeena ihmisten välisen luottamuksen lisäksi myös riippumattomia luottamuksen tekijöitä. Saamme myös lisävarmuutta maksamiseen, kun tilisiirron tai mobiilimaksun yhteydessä voimme tarkistaa, että saajan nimi täsmää Sealdealin käyttäjän nimen kanssa.

Luotettava ja turvallinen vertaiskauppa luodaan yhdessä – ja Sealdeal on tätä määränpäätä varten oiva apu!

 

Juuso Paulasuo

Kirjoittaja on työskennellyt verkkokaupan, maksamisen ja digitaalisen identiteetin parissa vuodesta 2014 lähtien ja toimii nykyään vähittäiskaupan parissa maksamisen kehityspäällikkönä